اجلاس وهابیت ،مانع انسجام اسلامی و .... .
29 بازدید
موضوع: ادیان و مذاهب
مصاحبه کننده : عباس جعفری
محل مصاحبه : قم:موسسه اموزشی و پزوهشی امام خمینی(ره)
نحوه تهیه : گروهی
محل انتشار : فصلنامه فرهنگ پویا با اصلاح و تکمیل
تعداد شرکت کننده : 0

وهابیت؛ مانع انسجام اسلامی و ف‍رقه‌ای ‌وی‍رانگ‍ر ‌و آدمکش  

اشاره:

نخستین اجلاس علمی - فکری پویا با عنوان «وهابیت ؛مانع انسجام اسلامی» از مجموعه نشست‌های فرهنگی فصل‌نامه فرهنگ پویا در ایام دهه مبارکه فجر و همزمان با سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 12 بهمن 1357، در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد. در این جلسه که با استقبال بی‌نظیر جوانان دانشگاهی و حوزوی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه رو‌به‌رو شد، کارشناسان و صاحب‌نظران تاریخچه و عقاید و مجموع فعالیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی فرقه وهابیت را مورد بررسی و نقد قرار دادند. در این همایش نیم روزه، ابتدا فیلم کوتاهی از جنایت‌های هولناک و دلخراش وهابیت در کشورهای اسلامی به نمایش درآمد که گوشه‌ای از هزاران هزار جنایت این فرقه به شمار می‌آید. آن‌چه در ادامه آمده است؛ گزارش مکتوب میزگرد علمی اجلاس پویا است که توسط آقایان : حجة الاسلام و المسلمین یوسفی غروی و حجة الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی (به عنوان استاد و کارشناس ارشد) و حجة الاسلام عباس جعفری (به عنوان مجری و کارشناس) برگزار شد.
بسم الله الرحمن الرحیم

حجة الاسلام جعفری: در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) قرار داریم . ضمن عرض تبریک و گرامی داشت این ایام فرخنده  و تشکر از شما عزیزان که در این همایش و اجلاس علمی شرکت نموده اید، بحث را شروع می کنیم . در محضر دو تن از شخصیتهای حوزوی – دانشگاهی صاحب نظر در مباحث وهابیت اساتید محترم و معزز حجج الاسلام و المسلمین آقایان یوسفی غروی و حسینی قزوینی هستیم .ابتدا از حضرات اساتید محترم ،در خواست می کنم که ابتدا اگر مطالبی را لازم می دانند بفرمایند تا در ادامه سوالاتی را مطرح کنیم. حاج آقا حسینی قزوینی بفرمائید.

****************************************************
حجة الاسلام حسینی قزوینی: وهابیت، فرقه‏ ی است که در قرن هفتم و هشتم هجری توسط ابن تیمیه متوفای 728 در منطقه شامات پدید آمد. او ابتدا خود را حنبلی معرفی کرد؛ ولی پس از مدتی عقاید احمدبن حنبل را هم به باد استهزا گرفت و خود، مبانی فکری و اعتقادی جدیدی را بر پایة جسمانیت حق تعالی، حرمت توسل به انبیا و اولیا، حرمت رفتن به زیارت قبور، اصالت نداشتن شفاعت و حرمت بنای قبور و ساختن گنبد و گلدسته برای پیامبران و امامان و ... ارائه کرد. از آن‌جایی که شامات یک منطقه متمدن و فرهنگی بود، در همان آغاز شکل‏گیری این مبانی فکری، علمای اهل سنت قبل از علمای شیعه به پا خاستند و در برابر افکار ضد قرآنی وی قیام کردند و او را چندین بار به محکمه کشانده، به زندان انداختند. ابن تیمیه پس از دادن تعهد، از زندان آزاد شد و سرانجام سال 728 هجری در زندان قلعه دمشق از دنیا رفت.
چهار قرن گذشت تا دوران رو به افول دولت عثمانی فرا رسید استعمار غرب که از دولت عثمانی ضربه سنگینی خورده بود، کوشید تا با تفرقه‌افکنی در کشورهای اسلامی، توانایی مسلمانان را از بین ببرد. در همین راستا، جاسوس انگلیس با تلاش ویژه خود توانست محمد بن عبدالوهاب را تحریک و وارد عرصه فرهنگ ضد دینی کند. محمدبن عبدالوهاب بر خلاف ابن ‌تیمیه، فعالیتش را در منطقه دور از تمدن و علم نجد و اطراف ریاض شروع کرد. از آن جایی که افراد برجسته علمی در برابر او نبودند، وی توانست در مدت بسیار کوتاه با تکیه بر قدرت نظامی محمد بن سعود، و با کمک گرفتن از مستشاران نظامی انگلستان، مردم منطقه را به خاک و خون کشد و قبور صحابه و اولیای خدا را با خاک یکسان کند.
اولین قبری که وهابیان در منطقه نجد ویران کردند، قبر زیدبن خطّاب، برادر خلیفه دوم بود. پس از آن با حمله به شهرهای عربستان سعودی، مسلمان‏ها را قتل‏عام و اموال‏شان را غارت کردند. آن‌ها مردمی را که در مسجد مشغول نماز بودند، قتل‏ عام می‌کردند. طفل را در دامن مادر سر می‌بریدند و کتاب‏ها و قرآن‌ها را در کوچه و خیابان زیر پای حیوانات می‌ریختند. در سال 1218 که وارد مکه مکرمه شدند، قبور اولیا و صحابه را با خاک یکسان کردند. حتی منزل امیرالمؤمنین و منزل خلیفه اول و دوم را در امان نگذاشتند. خانه خدیجه کبری را نیز که معبد جبرئیل و محل نزول وحی بود، با خاک یکسان و به دستشویی مبدل کردند! مکان ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) را ویران و آن را به محل خرید و فروش حیوانات تغییر دادند! در حمله به مدینه منوره نیز تمام قبور صحابه و زنان پیامبر (ص) را با خاک یکسان کردند. در حمله دوم سال 1344، حرم و بارگاه نورانی ائمه بقیع (ع) را ویران کردند و حتی تصمیم گرفتند گنبد سبز حرم مطهر پیامبر (ص) و ضریح بالای قبر ایشان را هم از بین ببرند؛ اما کشورهای اسلامی تهدید کردند که اگر متعرض قبر پیامبر (ص) شوید، وارد جنگ خواهیم شد و در نتیجه، وهابیان عقب نشستند.
امروزه هم بعضی از وهابی‏ها به دولت سعودی اعتراض می‌کنند که چرا برای از بین بردن ضریح پیامبر اکرم (ص) اقدام نمی ‏کنید! یکی از شخصیت‏های علمی تراز اول سعودی در یکی از پیام‌هایش اعلام می‏کند: اگر دولت سعودی داعیه توحید دارد، باید ابتدا گنبد سبز و ضریح مطهر حرم پیامبر (ص)‌ را از بین ببرد.» البته هرگاه فرصتی مناسب به دست آورند و از تعرض مسلمانان احساس امنیت کنند، قطعا به چنین جنایتی دست خواهند زد.
حجة الاسلام جعفری: حاج آقا یوسفی غروی بفرمائید.
حجة الاسلام یوسفی غروی: وهابیان نمی‌توانند منشأ استعماری خودشان را مخفی کنند و در ائتلاف شوم بین محمدبن عبدالوهاب و محمدبن سعود که به جنایت‌های هولناکی انجامیده است، دست انگلیس، قابل پنهان کردن نیست. اکثر قریب به اتفاق مسلمان‏ها با این فرقه مخالفند. دارالتقریب بین مذاهب اسلامی در قاهره که با همت مرحوم آیت‏الله العظمی بروجردی بر پا شد، نشان داد که عده زیادی از علمای اهل سنت، تقریب و وحدت را قبول دارند و با فرقه وهابی موافق نیستند. در میان علمای اهل سنت نیز اگر کسی به وحدت اعتقادی نداشته باشد، تحت تأثیر وهابیت است. مرحوم محمدتقی قمی، مسؤول دارالتقریب قاهره در آن دوران، در گزارشی به مشکلاتی که وهابیت بر سر راه تأسیس دارالتقریب فراهم آورده، اشاره کرده است. به طور کلی، وهابیت یکی از عوامل اساسی در برابر تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.
حجة الاسلام جعفری:  با تشکر از سروران که مختصر فرمودند . حاج آقا حسینی قزوینی ، بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند یکی از موانع اصلی در راه تحقق انسجام اسلامی، فتنه‌انگیزی وهابیان است. نظر جناب عالی در این باره چیست؟
حجة الاسلام حسینی قزوینی: بحثی که امروز به صورت استخوانی در گلوی جهان اسلام درآمده، تفکر ضد قرآنی وهابیت است. قرآن به صراحت می‌گوید:" واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا». در کتابی به نام الشیعه و التقریب که تقریبا دوازده سال قبل در عربستان سعودی نوشته شده، مؤلف، مبانی وحدت و تقریب را مطرح می‌کند و در پایان می‏گوید: ما باید با مسلمان‏ها وحدت داشته باشیم ولی شیعه را مسلمان نمی‏دانیم! اولین شرط تقریب با شیعیان این است که ثابت کنند مسلمان هستند! شخصیت شماره دو علمی عربستان هم چندی پیش به طور رسمی فتوا داد که: من به چند دلیل شیعیان را کافر می‏دانم! اول این که این‌ها قرآن را تحریف شده می‌دانند، صحابه و سنت پیغمبر (ص) را قبول ندارند و به اهل‏ بیت متوسل می‌شوند. بنابر این شیعیان عضو امت اسلامی نیستند؛ تا ما با این‌ها تقریب داشته باشیم! حتی از وی سؤال شده آیا می‏توانیم به فقرای شیعه زکات بدهیم؟! که می‏گوید: هر گونه کمک به فقرای شیعه حرام است! در عربستان یک هیأت عالی وجود دارد که در رأس آن، مفتی اعظم عربستان هست.
از این هیأت پرسیده‌اند که آیا ما می‏توانیم با شیعه تقریب داشته باشیم؟ و هیأت به طور رسمی اعلام کرده که امکان تقریب با شیعه وجود ندارد، همان گونه که تقریب با یهود و نصاری برای ما امکان‏پذیر نیست! بر همین اساس است که عبدالمالک ریگی در ایران شاخه نظامی وهابیت را ایجاد کرده و جنگ مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی به عنوان مظهر حکومت شیعی و کشتن شیعیان را واجب و وسیله رسیدن به بهشت اعلام می‏کند! زرقاوی  رهبر وقت شاخه نظامی وهابیت در عراق  دو ماه قبل از هلاکت، رسماً اعلام کرد که دشمن واقعی ما امروز آمریکا و اسرائیل نیست؛ بلکه شیعیان هستند!
در جنگ سی و سه روزه حزب‏الله با صهیونیسم، سه تن از رهبران فکری و دینی وهابیت فتوا دادند که هر گونه مساعدت به حزب‏الله حرام است؛ چرا که این‌ها در حقیقت جسم شیطان هستند! حتی دعا کردن برای پیروزی حزب‏الله را گناه کبیره دانستند! این طرز نگاه وهابیت به جهان اسلام است.
حجة الاسلام جعفری: جناب استاد یوسفی غروی، درباره پیدایش وهابیت، نظریه‏های مختلفی مطرح است. براساس یک نظریه، وهابیت یک پدیده انحرافی بود که توانست بر مهم‏ترین مرکز جهان اسلام مسلّط شود. آیا در پیدایش وهابیت باید ابعاد تاریخی و عقاید دینی را مؤثر بدانیم یا این که آن را یک پدیده استعماری تلقی کنیم؟
حجة الاسلام یوسفی غروی: در میان عامه مسلمانان، احترام به اولیاءالله و مقربین امر حرامی شمرده نمی‌شود؛ بلکه این اندازه احترام و تکریم معمول بوده است. الان هم در سرتاسر جهان اسلام هست، هرچند در مصداقش اختلاف باشد. از زمان ابن تیمیه افکار انحرافی در این باره شکل گرفت؛ امّا نه به صورت یک فرقه مذهبی. بلکه این وهابیت بود که افکار انحرافی خود را به صورت فرقه‌ای مذهبی معرفی کرد و گسترش داد.
اصل حرکت مسلحانه به صورت راهزنی و امثال آن در صحرای حجاز و راه‌های حج سابقه داشته است و هر از چندی که دولت‏ها مسلط می‏شدند، با تألیف قلوب و دادن حق‏السکوت، قبایل و عشایر بدوی را آرام می‏کردند. اما این‌که راهزنی مسلحانه را به صورت منظم و به عنوان فرقه‌ای جدید انجام دهند، غیر از تحریکات استعمار، چیز دیگری نیست. مجموعه قرائن هم نشان می‏دهد که استعمار انگلیس برای اختلاف‌افکنی، نقشه‌های فراوانی داشته و عملی کرده است.
حجة الاسلام جعفری: جناب آقای حسینی ،آیا شما القاعده و طالبان را همان وهابیت جدید می‏دانید؟
حجة الاسلام حسینی ‏قزوینی: گمان نمی‏کنم برای آگاهان از مبانی فکری و کارنامه عملی وهابیت، شبهه‏ای در این زمینه وجود داشته باشد. در سال 1985 میلادی که افغانستان در تصرف کشور روسیه بود، آمریکا تلاش می‏کرد این کشور را از چنگال روس درآورد و پاکستان را مرکز آموزش نظامی و چریکی قرار داد. واشنگتن، بن‌لادن را حمایت کرد و نیروهای بسیاری از عربستان، سودان، سوریه و عراق تا حدود پنجاه هزار چریک برای آموزش نظامی به پاکستان اعزام شدند. معاون امنیت ملی جیمی کارتر به صراحت اعتراف کرد که نزدیک به پنجاه میلیارد دلار برای آموزش این‌ها هزینه کرده‌ایم !  گروه القاعده از این‌جا شکل گرفت. حتی برخی از آن‌ها که در کشتار مردم نقش فعالی داشتند، از طرف آمریکا مدال دریافت کردند. آقای برژنسکی در سال 1985 گفت: مجاهدینی که در پاکستان دوره می‏بینند و در افغانستان عملیات نظامی انجام می‏دهند، فرشتگانی هستند که آمریکا را در نابودی امپراتوری شرق پشتیبانی می‌کنند! تعداد بسیاری از این‌ها را برای گذراندن دوره‏های ویژه چریکی به آمریکا بردند و از آن‌جا به پاکستان و سپس افغانستان فرستادند. رئیس سازمان امنیت عراق هم بخشی از مسائل مالی و نظامی القاعده را به عهده گرفت و کار به این‌جا کشیده که امروز القاعده به ظاهر در برابر آمریکا ایستاده و واشنگتن تلاش می‏کند این گروه را به نوعی از میدان به در کند.
حجة الاسلام جعفری: با این وصف، آیا علمای اهل سنت با این فرقه برخورد نداشته‌اند؟
حجة الاسلام حسینی قزوینی: برخورد علمای اهل سنت با ابن‏تیمیه بسیار جدی است. یکی از استوانه‏های علمی اهل سنت به او می‏نویسد: ای بیچاره! آنان که از تو پیروی می‏کنند، در پرتگاه بندگی و کفر و نابودی قرار دارند. عمده پیروان تو؛ عقب‏مانده، گوشه‏گیر، سبک‏عقل، دروغگو، بیگانه، فرومایه، مکار و فاقد فهم هستند ... اگر سخن من را قبول نداری، آنان را امتحان کن و با مقیاس عدالت بسنج. یکی دیگر از بزرگان اهل تسنّن درباره ابن‏تیمیه می‏گوید: عده‏ای از مسلمان‏ها او را کافر می‏دانند به خاطر این که مطالب زشتی در ترسیم خدای عالم دارد؛ و برخی او را منافق می‏دانند به سبب جسارتی که به ساحت مقدس امیرالمؤمنین (ع) داشته است.
عالم دیگری از آنان تصریح می‌کند: ابن‏تیمیه فردی است که خدا او را ذلیل، گمراه و کور و کر کرده است.
این‌ها نمونه‏هایی از سخن بزرگان اهل سنت دربارة بنیانگذار مبانی فکری وهابیت است. اما درباره محمدبن عبدالوهاب، برخی اساتید وی در همان ابتدا به او می‌گفتند که ما نشانه‏های گمراهی و گمراه‏گری را در تو می‏بینیم. پدر خود محمدبن عبدالوهاب، همیشه مردم را از نزدیک شدن به پسرش بر حذر می‌داشت و می‏گفت: من در این فرزندم نشانه‏های الحاد و بی‏دینی را مشاهده می‏کنم. برادرش سلیمان‏بن عبدالوهاب در کتاب خود، او را مرتد و بر خلاف تمام بزرگان و علما در دوازده قرن معرفی کرد. یکی دیگر از علمای اهل تسنن می‏گوید: محمدبن عبدالوهاب اگر می‏خواست کسی را وهابی کند، می‏گفت باید چند شهادتین را به زبان آوری. اگر این شهادت‌ها را به زبان می‏آورد، او را مسلمان تلقی می‏کرد و گرنه گردنش را می‏زد! می‏گفت باید شهادت بدهی که:
1- کافر بودی و با ورود به فرقه وهابیت، مسلمان شدی؛
2-  پدر و مادرت در حال کفر از دنیا رفته‏اند و حق استغفار برای آن‌ها را نداری؛
3-  تمام علمای اسلامی به حال کفر از دنیا رفته‏اند و حق طلب مغفرت برای آن‌ها را نداری.
همچنین دستور داده بود کسی قبل و بعد از اذان یا در وسط آن، حق صلوات گفتن بر پیامبر (ص) را ندارد. به نوشته این عالم سنّی، یک مؤذن صالح و نابینایی در وسط اذان بر پیامبر (ص) درود فرستاد. محمدبن عبدالوهاب دستور داد مؤذن بیچاره را آوردند و در ملأ عام گردن زدند! در عصر حاضر نیز شخصیت‏های برجسته‏ای حتی در داخل عربستان سعودی با تفکر وهابی مخالف هستند؛ از جمله محمد بن علوی مالکی که کتاب‏های متعددی در ردّ عقائد وهابیت نوشت و حتی بن‌باز، مفتی اعظم عربستان، حکم اعدام او را صادر کرد. در داخل کشورمان نیز برخی شخصیت‏های تراز اول اهل سنت در برابر وهابیت مواضع شدیدی دارند؛ ولی متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از این اهرم به خوبی استفاده کنیم.
حجة الاسلام جعفری: حاج آقا یوسفی ، با توجه به خطرهای وهابیت برای جهان اسلام و به ویژه تشیع، آیا علمای ما در طول این دو قرن اخیر وظیفه خودشان را در برابر این خطر بزرگ به خوبی انجام داده‌اند؟ مهم‏ترین کتاب‏ها، تحقیقات و برخوردهایی که از ناحیه علمای شیعه در برابر این‌ها صورت گرفته، چه بوده است؟
حجت الاسلام یوسفی غروی: طبق روایات، عام وقتی می‏بیند عده‏ای مشغول بدعت‌گذاری در دین خدا هستند، باید تصریح کند که براساس اطلاعات من، سند و مدرکی برای چنین حرف یا عملی نیست؛ در واقع، همان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر است و چه منکری از منکرات وهابیان بالاتر؟! هنوز هم خون مسلمانان در عراق و افغانستان و پاکستان، به ویژه در ایام محرم  ریخته می‏شود؛ چون می‌گویند این عزاداری‏ها شرک است! گاهی فقط می‏گویند حرام است، اما گاهی می‏گویند این‌ها مظاهر شرک است! گویا شما به تقدیس ائمه و غلو در ائمه معتقد هستید! مثل این‌که امام حسین (ع) را خدا می‏دانید! به دلیل این که نذر و نیاز می‌کنید! با توجه به این مسائل و روایات، طبیعی است علمای شیعه به وظیفه خود در راه مقابله با این بدعت‌ها و فرقه‌های انحرافی عمل کنند. در این زمینه کتاب‏ها، مقالات و پایان‌نامه‌های فراوانی نوشته شده است. جناب آقای جعفری، صاحب یک پایان‏نامه با عنوان " پیدایش فرقه وهابیت و عملکرد آن در تاریخ معاصر"در این زمینه هستند.
اولین کتابی که به دست یکی از علمای شیعه در این زمینه نوشته شد، کتاب " کشف‏ الارتیاب ... "مرحوم سید محسن امین عاملی است که به فارسی هم ترجمه شده است. جناب آقای فقیهی هم کتاب ارزشمندی به نام " وهابیان ... "پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارند که بسیار ارزشمند است. آیت‏الله سبحانی هم کتاب " آیین وهابیت "را تألیف کرده‌اند، مرحوم سید محمد شیرازی نیز کتاب " دنیا در خطر سقوط یا بازیچه وهابیان "را به رشته تحریر درآورده‌اند.
حجة الاسلام جعفری: جناب آقای قزوینی ، برای پاسخ به شبهات وهابیت باید از چه منابع و روش‌هایی استفاده کنیم؟
حجة الاسلام حسینی قزوینی: اگر بخواهیم علیه وهابیت فعالیت کنیم، باید نخست یک آسیب‏شناسی جدّی درباره کارهای خودمان داشته باشیم و ببینیم چرا وهابیت با این‌که فرقه‌ای باطل، خرافی و خشن است، این‌گونه پیشرفت کرده است، ولی شیعه با این‌که تنها مذهب منطبق با آیات قرآن و سنت رسول اکرم (ص) است، نتوانسته این چنین رشد کند. مجمع جهانی اهل‏بیت (ع) آماری ارایه کرده که خیلی دردآور است. براساس این آمار، وهابی‏ها طی یک دهه پانصد هزار نفر را در ایتالیا و چهارمیلیون و پانصد هزار نفر را در امریکای لاتین، وهابی کرده‌اند؛ امّا آمارها چگونه است؟!
امیرالمؤمنین (ع) می‏فرماید: تعجب می‏کنم از باطل که با آن شاخصه‏های باطلش این همه پیشرفت دارد، ولی شما در مذهب حق‏تان، این همه ساکت و بی‌تحرّک هستید. در سه دهه اخیر رویکرد جوان‏های سنی و وهابی و دانشمندانی که به مذهب شیعه روی آورده‏اند، تحسین برانگیز بوده است. یکی از مراکز پژوهشی قم، دایرة المعارفی را دست تهیه دارد که تاکنون چهارده جلد شده است. در این دایرة المعارف، به ده‌ها و صدها هزار تن از شخصیت‏های علمی اشاره شده که به مذهب شیعه گرویده‏اند. حتی بعضی از آن‌ها امام جمعه وهابی بودند و بعد از بررسی و آگاه شدن، به مذهب شیعه روی آورده‌اند. حضرت آیت‏الله سبحانی در یکی از کتاب‏هایشان نوشته‌اند که براساس جدیدترین آمار، چهل هزار سایت وهابی مشغول فعالیت علیه شیعه هستند! دوستانی که در عرصه اینترنت فعالیت دارند، می‌دانند که تصور این تعداد هم مشکل است. با این وصف، بنده با بیست و پنج سال تجربه و بررسی فراوان، هنوز نتوانسته‌ام تعداد سایت‌های شناخته شده شیعی را به پنج هزار تا برسانم! بنابر این فعالیت ما در برابر فعالیت وهابیان اصلاً تناسب ندارد. برنامه‏های شیعه در طول تاریخ، واکنش به حمله مخالفان بوده است. نکوشیده‌ایم کتاب مستقل بنویسیم و اشکالات موجود در عقاید وهابیت یا سنی‏های افراطی را به آگاهی دیگران برسانیم. به رغم جنایت‌های وهابیت، امسال چند مورد سوژه مناسب پیش آمد، ولی متأسفانه از این سوژه‏ها استفاده نکردیم. مفتی اعظم عربستان سعودی شیخ عبدالعظیم بن عبدالله آل شیخ چند ماه قبل بیانیه‌ای صادر کرد و در آن، همة فتاوای تکفیری را به باد استهزا گرفت. وی در اطلاعیه خود، افرادی را که به قصد جهاد از عربستان سعودی به عراق می‏روند و کشته می‏شوند، دیوانه و اقدام آن‌ها را خودکشی و حماقت نامید. آبان همین امسال هم همایشی بین‏المللی در مکه برگزار شد هفتاد نفر از شخصیت‏های وهابی سراسر جهان را هم به آن دعوت کرده بودند. ملک عبدالله بیانیه‏ای به این همایش فرستاد و تکفیری‏ها و وهابی‏های تندرو را به خاطر صدور فتوا‏های ضد دینی به باد استهزا گرفت و فتاوای این‌ها را ضد قرآنی اعلام کرد.
وهابیت در دو دهه اخیر، در داخل خودش دچار اختلاف شده است. یک دسته از آن‌ها که داعیه اصلاح‏طلبی دارند، زیر نظر ملک عبدالله می‏خواهند عربستان سعودی را به کشوری پیشرفته و اروپایی تبدیل کنند. دسته دیگر هم به رهبری نایب  برادر فهد  رادیکال خشونت‏طلب هستند و القاعده یکی از شاخه‏های نظامی آن‌ها است. امروزه دولت عربستان، خود از دست این تکفیری‌ها و افراطی‏ها به ستوه آمده است! باید اطلاعات‏مان به روز باشد و به شبهات وهابیان پاسخ دهیم. همچنین در کتاب‏های درسی، مباحث مربوط به وهابیت را بگنجانیم تا جوانان، از این فرقه زشت و به تعبیر مقام معظم رهبری فرقه سفیانی و شیطانی آگاهی داشته باشند.
حجة الاسلام جعفری: جناب استاد یوسفی،به نظر شما آیا امکان گفتگو و مناظره با علمای وهابی وجود دارد؟!
 حجة الاسلام یوسفی غروی: وهابیان همان طور که خودشان می‏گویند، تابع مذهب حنبلی از مذاهب چهارگانه اهل تسنن هستند. یکی از اهل تسنن، جارالله زمخشری است که در تفسیر خود، دربارة هر کدام از این چهار مذهب رسمی، یک اشکال می‌گیرد و نسبت به حنبلی‏ها بیش از یک اشکال مطرح می‏کند. از جمله این‌که مناظره مذهبی را تحریم می‏کنند. وهابی‏ها هم که مدعی تبعیت از مذهب حنبلی هستند، مناظره مذهبی را تحریم می‌کنند و این، مورد تجربه است. البته همان طور که جناب آقای حسینی قزوینی اشاره کردند، اخیراً افراد معتدلی هم در بین وهابی‌ها پیدا شده‌اند که دست کم گاهی مطالب ما را می‌شنوند و اگر به طور کلی اثر نکند، فی‏الجمله اثراتی خواهد داشت. نکته مهم این است که از طرف علمای شیعه، هیچ مانعی برای مناظره وجود ندارد و در این باره به مقدار کافی اتمام حجت شده است. اما نباید انتظار داشته باشیم که آن‌ها از اعلام آمادگی شیعه برای مناظره استقبال کنند؛ زیرا همان طور که اشاره شد، مناظره مذهبی خلاف مذهب‏شان است.
نکته دیگر این‌که کتاب‌های شیعه اگرچه اغلب حالت تدافعی دارد؛ امّا این یک حُسن است و نشان می‌دهد که علمای ما در طول تاریخ پای‌بند به انسجام اسلامی بوده‌اند و هیچ‌گاه تهاجم فکری و مذهبی را آغاز نکرده‌اند. از سوی دیگر در همین کتاب‌های دفاعی، شیعه تا حدودی حالت تهاجمی هم دارد و این می‌تواند برای کسانی که می‌گویند چرا شیعه همواره در مواضع تدافعی است، راضی کننده باشد. البته مطالبی که جناب آقای حسینی قزوینی فرمودند، از قبیل تواصو بالحق و تواصو بالصبر است که هر کدام از ما به مقدار توان‏مان درصدد دفاع و به تعبیری تهاجم دفاعی هم باشیم.
حجة الاسلام جعفری: حاج آقا ،جدا از افکار انحرافی، وهابیان، با توجه به جنایت‌های گسترده این فرقه به ویژه جنایت‌های اخیر آن‌ها در کشورهای همسایه، چرا دولت اسلامی ما می‌کوشد خود را با عربستان سعودی که مهد وهابیت است، گسترش دهد؟
حجة الاسلام یوسفی غروی: تردیدی نیست که جنایت‌های وهابیان به اوج رسیده است، منتهی در همه موارد از جمله استمرار یا قطع روابط باید همه ابعاد قضیه در نظر گرفته شود و پس از بررسی منافع و ضررهای هر یک، تصمیم مناسب گرفته شود. در این گونه موارد، قطع ارتباط به نفع جمهوری اسلامی و مسلمانان نیست؛ زیرا حتی امکان اعتراض هم سلب می‌شود و گستاخی طرف مقابل افزایش می‌یابد. برای مثال در طول سه سال قطع رابطه دو کشور، عربستان سعودی بسیاری از کتاب‌هایی را که پیش از آن با نام‌های مستعار علیه شیعه می‌نوشتند، خود به طور رسمی به چاپ و نشر آن همت گمارد و حتی در سفارتخانه‌هایشان مکانی را برای فروش کتاب‌های ضد شیعی اختصاص داده بودند.

حجة الاسلام جعفری:در پایان ضمن تقدیر و تشکر از توضیحات اساتید محترم که با صبر و حوصله به سوالات بنده و حاضران پاسخ فرمودند از مسئولین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و دست اندرکاران فصلنامه فرهنگ پویا که این اجلاس مهم را سر و سامان دادند و از حضار گرامی ،خواهران و برادران صمیمانه سپاسگزاریم. لازم به ذکر است که در پایان از رهنمودها و سخنان ارزشمند استاد فرزانه حضرت آیة الله مصباح یزدی (دام ظله) بهره مند خواهیم شد ، والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

--------------------------------------------------------------------------------------
منبع: فصلنامه فرهنگ پویا با اصلاح و تکمیل (اسفند 1386/ شماره 7)  http://f-puya.ir/node/605

آدرس اینترنتی